wtorek, 9 kwietnia 2013

Rany - jak im zapobiegać?

Dzisiaj powinnam mieć wizytę, ale ortodonta miał ważne sprawy rodzinne i odwołał. Napiszę, jak już będę po wizycie ;) 
Ale w zamian za to, długo oczekiwany przez niektórych post o wosku ortodontycznym :D 

Osoby, które mają aparat ortodontyczny, wiedzą jakim problemem są rany na dziąsłach. Potrafią one boleć bardziej niż zęby po wizycie u ortodonty.

Sfotografowanie ran nie jest łatwe. Żadne zdjęcie nie oddaje rzeczywistego stanu... 



No dobra, koniec już tych brzydkich zdjęć ;)
W zasadzie jedynym sposobem, by zapobiegać ranom jest wosk (bądź silikon) ortodontyczny. Tzn. są jeszcze jakieś specjalne nakładki, ale nic o nich nie wiem...


Różnica między woskiem a silikonem polega na tym, że silikon jest mniej widoczny. 
wosk

silikon
wosk

silikon

wosk - po lewej, silikon - po prawej




Przykleja się je bardzo łatwo. Należy oderwać malutki kawałek, trochę rozgrzać go między palcami i przykleić w określone miejsce. Można przykleić je na zamki lub na łuk. Sporym problemem jest przyklejenie wosku/silikonu na ostatni zamek lub pierścień, bo nie chce się trzymać. Trzeba próbować aż do skutku. 

A teraz pytanie, co jest lepsze: wosk czy silikon? Osobiście wolę wosk, bo lepiej się trzyma na zamkach. Ale z drugiej strony silikon jest mniej widoczny, a z woskiem na zębach na pewno nie da się wyjść z domu (chyba, że jest przyklejony gdzieś, gdzie go nie widać). Poza tym wosk jest zapachowy (tzn są też bezzapachowe). Każdy kolor pudełka oznacza inny zapach (np. brązowe - czekolada). Najlepiej jest wypróbować jednego i drugiego i samemu zdecydować, który jest lepszy.

Szkoda, że mój ortodonta nie ma wszystkich tych zapachów...

Gdzie kupować? Ja swoje dostałam od ortodonty. Ale z tego co wiem, nie wszyscy dostają. Trzeba poszukać w aptekach lub zamówić z jakieś strony internetowej. Cena to ok. 3-5 zł

37 komentarzy:

  1. Dzięki, uważam, że bo bardzo przydatne wiadomości, bynajmniej dla mnie, trochę się boję, bo dzisiaj byłam na wizycie i za dwa tygodnie ortodontka ma mi założyć dół.

    OdpowiedzUsuń
  2. cześć.:) bardzo przydatny wpis. ;d a często ci się robią takie rany. i po jakim czasie wosk przestaje być widoczny? pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie jak na drugim zdjęciu mam prawie zawsze (czasem bardziej, czasem mniej). A takie poważniejsze to raz na miesiąc powiedzmy (tylko je mam wtedy kilka dni - masakra). W sumie to nie wiem, bo zazwyczaj przyklejam go na noc, więc rano jest już trochę mniej widoczny..

      Usuń
  3. Oooo tak to prawda, że te rany bolą i są ciężkie do zniesienia. Silikonu nie używałam, ale wosk tak. Mi to jakoś nie pasuje gdy mam na zamkach coś(wosk). Denerwuje mnie to ale lepiej tak niż cierpieć. Po pewnym czasie dokłądnie po miesiącu mojego noszenia już mnie nic nie boli. Może raz czy dwa razy obtarło mi policzek ale to dlatego, że drut mi wyszedł. Boli cholernie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja niestety mam rany dosyć często. Ale mój ortodonta mówił, że mam delikatne(możliwe, że użył innego słowa) dziąsła...

      Usuń
    2. Aaaa... to pewnie dlatego masz często rany. Mnie może też to czekać gdy założę aparat na dół. Póki co to jestem szczęśliwym człowiekiem. Byłam na dogięciu druta, który mi obcierał policzek więc teraz jest wszystko super! ;* :3
      pozdrawiam i życzę wszystkiego najlepszego w dalszym leczeniu ;**
      twoja fanka ;D

      Usuń
    3. mi nigdy nie chce się iść na doginanie druta, więc tego nie robię xd
      dzięki i nawzajem :)

      Usuń
  4. Hej,jak to mozliwe ze na poprzednich zdj masz jasnozielone gumki,a teraz na ych z woskiem masz ciemno zielono-czerwone,skoro mowisz ze nie miałaś wizyty u ortodonty?o.O
    A i jaki kolor ligatur teraz sb wybierzesz u ortodonty?I ile kosztuje silikon?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to są zdjęcia zrobione jakiś czas temu (miałam takie gumki w grudniu). Trochę czasu tworzyłam ten post...
      Nie wiem właśnie. Dzisiaj idę na wizytę! Może fioletowe...
      Chyba tyle samo co wosk.

      Usuń
  5. Zaczynam się bać kiedy patrzę na skutki noszenia aparatu. xD A ja chyba jednak będę miała aparat, za jakiś miesiąc/2. Dodatkowo mam małe pytanko: Ja mam strasznie słabe zęby, czasami kiedy jestem u dentysty potrafi dostrzec jakiś minimalny ubytek, czy kiedy będę nosiła aparat ryzyko wzrośnie? :( Nie zrobią mi się dziury pod gumkami? xD xD Sorka, za trochę głupie pytania, ale strasznie się boję, bo pomimo to że staram się je myć, to i tak często mam problemy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie no, nie jest źle...
      Na zębie jest warstwa kleju a na niej zamek, więc raczej nie ma możliwości, żeby zrobiły Ci się dziury...

      Usuń
  6. Jak po wizycie?
    czekam na post!!!! ;DDDD
    Napiszesz nam jak to u cb wygląda, w sensie takim czy twój ortodonta jest zadowolony z efektów z wizyty na wizytę? i czy pokazuje Ci jak wszystko się układa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nowy łuk i BOLI! W sumie dawno nic nie mówił. Kiedyś pokazywał mi zdjęcia, które zrobił na początku leczenia i porównał ze stanem obecnym...

      Usuń
  7. Bardzo się cieszę że zrobiłaś o tym notkę. ; )
    I jestem w szoku po zobaczeniu całej sterty wosku. O_o
    Ja dostałam tylko jedno pudełeczko, w dodatku bezzapachowe.
    A odnośnie sylikonu to się zastanawiam czy się na niego skusić. ^ ^
    Masz bardzo ładne zęby. ^ ^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam takie samo zdanie co Amber. ;D Też dostałam jedno pudełeczko i w dodatku bezzapachowe.
      A więc widzę, że nie jestem sama :P
      Pozdrawiam Amber i Anie!!! ;*
      oraz wszystkich zadrutowanych ;*

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za pozdrowienia i pozdrawiam również. ; )
      Chciałam zapytać co jaki czas macie wizyty kontrolne? Bo jak widzę po wpisach Aniu, to kurde masz je często. ; (
      Ja zakładałam aparat 21 marca, a wizytę na dokręcanie mam dopiero 17 maja. Czyli w sumie ze 2 miesiące. A zęby przesuwają mi się w błyskawicznym tempie.
      A o ten wosk to muszę zapytać u ortodontki. Bo jak okaże się sknerą i mi nie da to sobie sama kupię, a co ! xd
      A jeszcze jedno, jaki zapach polecasz? Zachęca mnie bardzo ten kokos. ;p

      Usuń
    3. ja mam mniej-więcej co miesiąc... Nie miałam wszystkich zapachów, ale np. winogrono jest bardzo fajne ;)

      Usuń
    4. Dziękuję Ci bardzo. ;*
      Normalnie kocham tego bloga. Wchodzę na niego już jakieś ponad pół roku i to własnie ty zachęciłaś mnie do założenia aparatu. ^ ^
      Tak pomyślałam, że jesteśmy w tym samym wieku i nigdy nie jest za późno na prostowanie zębów. Dziękuję Ci baaaaaardzo. Dzięki temu blogowi będę mogła się pochwalić pięknym uśmiechem. ;)

      Usuń
    5. Cześć Amber i Aniu ;*
      To znowu ja ta "anonimowa". xD
      Ale mam na imię Natalia ;D
      Muszę powiedzieć, że Ja i Amber mamy bardzo dużo wspólnego... najpierw to jedno pudełeczko bezzapachowego wosku a teraz czytam, że też masz tak jak ja wizytę dwa miesiące później od założenia aparatu. ;D ;)
      miałam zakładany aparat 28 lutego a wizytę kontrolną mam mieć 9 maja. A więc ponad 2 miechyyyy. Przy okazji już i tak odwiedziłam moją orto bo 2 razy spadły mi gumki - tak mi się zęby przesunęły. :D :D :D :D więc nie przejmuj się Amber. Nie jesteś sama xD
      pozdr. ;*

      Usuń
  8. To dobrze, dziękuję za odp. :D
    pozdrawiam (batmanija)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy dobrze zauważyłam że nie masz pierścieni (czy jak to tam się zwie..) ? ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Za 2 tygodnie zakładam aparat dasz mi jakieś porady
    Fajny blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że po prostu musisz przeczytać chociaż te pierwsze posty... Tam jest wszystko dokładnie opisane ;) A jeśli masz jeszcze jakieś dodatkowe pytania to możesz pisać w komentarzach lub na maila :)

      Usuń
  11. Dlaczego nie masz pierścieni? O,o
    A i ja kiedyś kupiłam sobie miętowy wosk,i niczym się nie różnił od bezzapachowego. Nawet nie miał zapachu mięty! :( C;

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo bardzo podrażniałyby moje dziąsła. Nie zawsze trzeba zakładać pierścienie.

      Usuń
  12. Po LEWEJ, po PRAWEJ, na LEWO, na PRAWO. Zwrotów "po prawo", "p[o lewo" nie ma.

    Swoją drogą, notka bardzo mi się przydała, dotychczas źle tego używałam, a o silikonie pierwsze słyszę (a raczej - czytam).


    Ale że woskiem nie da się wyjść z domu? Bo co? Schody uciekną z obrzydzenia, a w niebie zrobi się dziura? Dziecko, nie przesadzaj.

    Wdzięczna za informacje i zirytowana zarazem

    A.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za uwagi odnośnie języka.

      Schody nie uciekną z obrzydzenia, ale moim zdaniem nie wygląda to estetycznie. Chociaż faktycznie moje stwierdzenie "z woskiem na pewno nie da się wyjść z domu" jest trochę przesadzone.

      Zanim następnym razem nazwiesz osobę, której nie znasz i nie wiesz o niej kompletnie niczego "dzieckiem" trochę się zastanów, bo świadczy to o Twoim braku szacunku do ludzi.

      Usuń
  13. czy wosk jest jednorazowy? tzn czy po jednym dniu mam go od razu wyrzucić czy następnego dnia mogę go ponownie użyć ?

    OdpowiedzUsuń
  14. Cześć :)
    Miałam niedawno zakładany aparat. Właśnie od mojej ortodontki dostałam jedno opakowanie bezzapachowego wosku. Ale patrząc na tempo w jakim go zużywam to na długo mi nie starczy. Stąd moje pytanie: gdzie dostać wosk? Wolałabym go nie kupować przez internet. Myślicie, że będzie w aptece?
    Jeśli macie jakieś informacje na ten temat to byłabym wdzięczna. :)
    M.

    OdpowiedzUsuń
  15. hej! sluchaj czy aparat robi te rany przez caly czas (np. 2 lata)? Mam aparat od kilku dni i chciałabym wiedzieć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, głównie na początku, a potem zazwyczaj przy zmianach łuków itd.

      Usuń
  16. hej i co tam?
    dalej macie aparaty?
    BARDZO pomocna stronka, dzięki

    OdpowiedzUsuń
  17. Dziękuję! Mam aparat od 3 dni i post bardzo pomocny! SUPER :)

    OdpowiedzUsuń
  18. 36 years old Librarian Garwood Kinzel, hailing from Dolbeau enjoys watching movies like "Legend of Hell House, The" and Listening to music. Took a trip to My Son Sanctuary and drives a Prelude. dowiedz sie wiecej tutaj

    OdpowiedzUsuń